top of page

Christopher Gibert

Biographie

          Après avoir étudié l’orgue, le piano, l’analyse et l’écriture au Conservatoire de Toulouse et de Boulogne-Billancourt, Christopher Gibert obtient deux Premiers prix mention très bien à l’unanimité en direction de chœur et en analyse musicale. Après une licence de musicologie, il se spécialise dans la musique sacrée du XVIIe siècle et réalise un mémoire de Master à l’Université Paris IV Sorbonne sur l’œuvre religieuse de Marc-Antoine Charpentier, compositeur emblématique du XVIIe siècle français. C’est ensuite au Pôle Supérieur de Rennes qu’il se perfectionne en direction dans la prestigieuse classe de Régine Théodoresco.

 

          Musicien polyvalent, la direction de chœur demeure sa plus grande passion. Il intervient régulièrement lors de stages auprès de publics très variés. L’équilibre et la couleur du son, l’alliage des voix, la prosodie, la diction sont des sentiers d’interprétation qu’il arpente régulièrement avec ses deux ensembles. Il crée en 2013 à Toulouse le chœur de chambre Dulci Jubilo et en 2016 l’ensemble baroque La Pellegrina. Avec ces formations, il a dirigé de nombreuses productions à l’échelle nationale.

 

          Organiste depuis dix ans au Sanctuaire de Rocamadour, Christopher Gibert est depuis septembre 2018 professeur de chant choral au Conservatoire de Montauban. Il est par ailleurs responsable des formations chorales “jeune chœur” à l’église Saint-Eustache de Paris.

After studying organ, piano, musical analysis and composition at the Toulouse Conservatoire, Christopher Gibert went on to receive a premier prix with distinction in choral conducting. At the same time he graduated from the University of Toulouse-Jean Jaurès with a degree in musicology.

 

Organist for the past ten years of the sanctuary of Rocamadour, he is now in charge of the new organ of Saint-Sauveur. He is currently specialising in the religious works of Marc-Antoine Charpentier, a key figure in seventeenth century French music, at Paris-Sorbonne University, the Centre de Musique Baroque de Versailles and the Boulogne Billancourt Early Music Centre. As a member of the Choeur Grégorien de Paris, he is deepening his knowledge of the Gregorian repertoire.

 

Choral conducting is undoubtedly Christopher Gibert’s greatest passion. With his two ensembles, the chamber choir Dulci Jubilo, created in 2013, and the ensemble La Pellegrina, formed at Rocamadour in 2016 and specialising in Baroque, he explores the possibilities of sound and different vocal combinations, as well as prosody and diction. He has conducted many productions at major festivals in southwest France (Toulouse les Orgues, Nuits Musicales en Armagnac, Cahors Organ Festival, Rocamadour Festival of Sacred Music) and in Grenoble and Brittany (as artistic director of the Festival des Chapelles at Carnac). The Charpentier Te Deum, the Fauré and Duruflé Requiem and the Poulenc and Pergolesi Stabat Mater settings are among his favorite works and, more generally, he is very keen on the early Contemporary music repertoires.

 

Christopher Gibert developed a Passion for composition at an early age. The sources of inspiration for his works, written essentially for vocal ensemble, range from Gregorian chant to the harmonic world of Francis Poulenc and Maurice Ravel. His penchant for asymmetrical rhythms gives his music a vigorous quality. He has composed several works for the Rocamadour Festival of Sacred Music: Salve regina (2013), Stabat Mater (2015) for choir and orchestra, first performed by the Orchestre de Chambre de Toulouse, the chamber choir Dulci Jubilo and the Thomas Ospital, and Memorare, which was premièred by the Ensemble vocal Exosphere of Strasbourg in 2016. His compositions have sparked much interest among vocal ensembles. Souvenez-vous (2012) is dedicated to the Petits Chanteurs de Saint-Charles, Versaommes; his setting of Ascendit Deus (2016) was written for the Maîtrise de Toulouse.

Retour

présentation

Catalogue

Compositions.

Agenda

Concerts et créations

Médias

Discographie, photos, vidéos

bottom of page